Dekarbonizacija drumskog saobraćaja, sa učešćem većim od 15 odsto u globalnim emisijama koje su u vezi sa energijom, izazov je sa kojim se u koštac uhvatila gotovo čitava planeta. Vozila na alternativna goriva, koja bi zamijenila upotrebu dizela i benzina, predstavljaju jedan od načina smanjenja emisija, međutim, električna vozila ostaju ključna za postizanje nulte emisije.
Najnoviji Scenario najavljenih obećanja (Announced Pledges Scenario) prikazuje u kojoj se mjeri najavljeni ciljevi za postizanje neto nulte emisije do 2050. godine ostvaruju. Scenario je objavila Međunarodna agencija za energetiku (IEA) u augustu 2023. godine i procjenjuje se da bi rast sa trenutnih 17 miliona zaliha električnih automobila na 800 miliona do 2040. godine doprinio smanjenju emisije iz transporta za 36 odsto.
Podaci pokazuju da je značajan porast prodaje električnih vozila u svijetu zabilježen od početka 2020. do kraja 2022. godine, kada je za tri godine, sa oko četiri, prodaja porasla na 14 odsto. U 2022. godini prodaja je premašila broj od 10 miliona vozila, a uzimajući je kao godinu za poređenje tržišta, Narodna Republika Kina je ostvarila najveću globalnu prodaju električnih automobila, dok za njom idu Evropa i SAD. Takvim rezultatom udio Kine u ukupnoj svjetskoj prodaji bio je 60 odsto.
EU ulaže značajne napore u donošenju odluka sa ciljem smanjenja emisija ugljen-dioksida, što uključuje i dekarbonizaciju saobraćaja. Jedna od važnijih odluka, koja je svakako podsticaj za povećanje prodaje električnih vozila, jeste da će se od 2035. godine prodavati samo automobili sa nultom emisijom, uz moguće izuzetke da u upotrebi ostanu vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem (SUS motori), koja se oslanjaju na e-goriva.
Iako obavezujuće mjere i nacionalne politike koje uvode države širom svijeta predstavljaju dobar podsticaj, najvažniji ostaje finansijski. Prema podacima IEA, globalna potrošnja je u 2022. godini za električne automobile bila viša od 425 milijardi dolara, a samo oko 10 odsto potrošnje bi moglo da se pripiše podršci i podsticajima vlada, dok ostatak dolazi iz sredstava potrošača. Kako bi se ovakvi automobili učinili pristupačnijim, neće biti dovoljni podsticaji vlada, već to zavisi od sveukupne situacije na tržištu. Naime, kako tržište električnih automobila postaje sve konkurentnije, u ponudi se sve više nalaze i pristupačniji modeli.
U poređenju sa 2018. godinom, broj dostupnih modela je u 2022. porastao više od duplo i time dostigao broj od 500 modela. Govoreći o cijenama, podsticaj prodaji električnih automobila mogao bi da bude i moguć povratak na visoke cijene nafte, kakve su zabilježene prošle godine.
Nastavak trenda porasta prodaje očekuje se i u 2023, što će pokazati rezultati na kraju ove godine. Procjene su da će do završetka tekuće godine biti prodato 14 miliona vozila. Ostvarenjem prognoza, prodaja električnih automobila mogla bi da čini 18 odsto ukupne prodaje automobila tokom cijele godine.
Sve za solar/Energetski portal